Trochu iný spôsob ako sa vysporiadať so stresom

Včera na konzultácii mi klientka položila otázku. Jej odpoveď prekvapila nás obe.

Došlo jej, že toho, po čom najviac túži  (viac priestoru v živote bez neustálej potreby za čímsi sa ponáhľať) sa zároveň veľmi bojí.

Uvedomila som si, že keď sa pýtame, ako sa prestať ponáhľať, kladieme si vlastne nesprávnu otázku.

Ak chceme v našom živote cítiť menej tlaku a viac priestoru, musíme sa opýtať inak.

Žijeme v kultúre tak veľmi zameranej na zber úspechov a robenie viac a viac vecí lepšie, kvalitnejšie, efektívnejšie, až sme sa nevedome ocitli v pasci.  

A preto, keď si kladieme otázku ako zvládať stres, či dokonca ako zredukovať stres, uniká nám jedna dôležitá vec. A tou je aký je vôbec náš vzťah s stresu, tlaku, prečo máme potrebu neustále sa kamsi ponáhľať a čosi konkrétne robiť. 

Môžem praktizovať všemožné techniky na redukciu stresu od rána do večera, ale ak časť môjho podvedomia nie je ochotná vzdať sa stresového stimulantu, pretože, keď som v pohybe a užitočná, tak cítim, že žijem, cítim, že mám hodnotu, potom mi žiadna technika nepomôže. 

Ako prvé si budem neustále hľadať aktivity a vyvíjať tlak, aby som nemusela cítiť veci, ktoré sa za stresom ukrývajú (bolesť z osamelosti uprostred sveta plného ľudí, v ktorom ani poriadne neviem, aká je moja úloha; bolesť z neopätovanej lásky; bolesť z neschoponosti porozumieť blízkej osobe či sebe samej, … ). 

To čo som urobila ja namiesto toho, aby som sa snažila zredukovať stres je, že som začala napĺňať moje dni aktivitami, ktoré vracajú môjmu životu chuť, radosť, silu a vášeň. 

Tento prístup  – pridávam niečo do svojho života – spôsobuje oveľa menej úzkosti, ako snaha čohosi sa zbaviť. 


V mojom denníku je miesto venované zoznamu vecí, pri ktorých sa cítim dobre a ktoré menia môj uponáhľaný život na život plný chuti. 

Tu je pár príkladov: 

  • Prechádzka naboso  v tráve. 
  • Pobyt v prírode/ lese v lese a pozorovanie stromov.
  • Stretnutia s osobami, ktoré ma milujú a prijímajú v celej mojej sile i slabosti. 
  • Okamihy nehy s mojimi deťmi. 
  • Počúvanie a sledovanie tečúcej vody alebo morských vĺn.
  • Pozorovanie ohňa alebo tancujúceho plameňa sviečky. 
  • Počúvanie povznášajúcej hudby. 
  • Intuitícny pohyb/ tanec. 
  • Svetlo sviečok.
  • Vôňa čerstvo upečeného chleba alebo koláča.  
  • Horúca sprcha, ktorá zohreje moje premrznuté telo. 
  • Objatie blízkej osoby, ktoré mi umožní zhlboka vydýchnuť. 

Čím viac napĺňam svoje dni vecami, vďaka ktorým cítim, že žijem, tým menej potrebujem stres, ponáhľanie sa a robenie užitočných vecí, len preto, aby môj život dával aspoň nejaký zmysel.

Asi ani nemusím písať o tom, že miera môjho vlastnoručne vyprodukovaného tlaku sa podstatne znížila. Hoci sa nič zásadné v mojom život nezmenilo, stres na mňa prestal doliehať. 

Preto ak máš čo i len najmenšie podozrenie závislosti na strese, skús si vytvoriť svoj vlastný zoznam vecí pre život plný chuti a urobiť pre seba denne aspoň jednu či dve z nich. 

S veľkou pravdepodobnosťou zistíš, že už nepotrebuješ rozdúchavať oheň stresom, nepotrebuješ sa ponáhľať, nepotrebuješ nič dokazovať. Začneš nachádzať priestor a pohodu tam, kde si ich doteraz nikdy nevidela. 

Chcem sa ťa opýtať: Je možné, že nevedome udržiavaš určitú úroveň stresu vo svojom živote? Čo je na tvojom zozname vecí pre pokojný život plný chuti? Daj mi vedieť. 

Naučím vás robiť obyčajné veci neobyčajne dobre. Ukážem vám ako spomaliť a dať si život do poriadku, aby ste stihli všetko dôležité ešte dnes. Viac o mne nájdete tu.>>
  • ebook: S čistou hlavou

    Zrealizujte dlho odkladané veci a nájdite zmysel a naplnenie vo všetkom, čo robíte.

  • Nejnovější články
  • Kategórie
  • Vidíme sa na Facebooku